To kokke, Jakob og Jonas, foran en trævæg.

Nordsjællands Catering oplevede vækst mens resten af branchen skrumpede ind. Hvordan kunne det lade sig gøre?

På en vej nær Hillerød Handelsgymnasium ligger Nordsjællands Catering. Vi har talt med medejer Jacob Mørup, fordi vi har et mysterie at løse. En gåde der kræver svar, og gåden er: “hvordan kringlede I den?”. Mens andre food service-firmaer lod sig plage af et marked der forsvandt under pandemiens nedlukninger, har Nordsjællands Catering haft besvær med at følge med efterspørgslen efter deres produkter, og flaskehalse når det gælder at få hænder nok. Som Jacob siger det, “vores personale er femdoblet siden Coronaen startede.”

Jacob har arbejdet i food service siden han var 15, afbrudt af sidespring som steward i SAS. Det er passionen for den gode betjening der driver manden. “Jeg elsker at lave mad,” forklarer han. “Jeg elsker at gøre folk glade; jeg elsker at give en god service.” I samspil med sin forretningspartner Jonas Sonne leder han et firma der leverer catering til arrangementer, drifter en kantine, og nu også nye tiltag – de tiltag der bragte dem gennem Corona-nedlukningerne med vækst i stedet for svind.

“Lidt et tilfælde at vi begyndte på det,” siger Jacob. Han taler om foråret 2020, hvor fester og selvskaber blev aflyst på kryds og tværs — hvor forretningsgrundlaget for hans virksomhed forsvandt. “Vi var hjemme to dage, hvor vi sad og kikkede ind i en væg. Så mødtes vi og tænkte, ‘hvad skal vi så gøre?'” Det de fandt på var at tilbyde fleksible frokostordninger til virksomheder.

Fordi så mange arbejdede hjemme, indrettede Jacob og Jonas deres nye forretningssegment sådan at de spisende i virksomhederne, via en onlineportal, selv bestilte mad fra dag til dag. Det er her at væksten kom: i dag kommer størstedelen af Nordsjællands Caterings omsætning fra frokostordninger.

Under nedlukningerne har de også indført frosne færdigretter til de små hjem. “Hver gang vi blev lukket ned, så boblede kreativiteten bare, fordi så skal vi finde på noget nyt.” Jacob beretter om hvordan han og Jonas spiste sig igennem uhyggelige mængder frostretter fra mange producenter for at spore sig frem til hvor kvaliteten lå. Dette var så de kunne udvikle et sortiment af retter der lå over hvad der ellers er på markedet.

“Ærlig, no-bullshit mad, hvor du kan se hvad du har, og det er lækkert.” Færdigretterne er at finde i omkring 30 dagligvarebutikker. Skulle du befinde dig på Sjælland, så se efter mærket Mørsons i dit lokale supermarked.

Opdatering (23-08-22): siden dette blogoplæg blev udgivet er Nordsjællands Catering flyttet i nye, større rammer, hvorfra de har kunne udvide produktionen markant. Læs Food Supply’s artikel om deres senere opskalering her.

 

Hør interviewet på:

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.