Nordic Food Service: dialog og digitalisering

Nordic Food Service's logo

Vi taler med Morten Ensted Stisen, partner i frokost- og kantinefirmaet Nordic Food Service. Hans kontor er også køkkenets tørlager. Hvorfor det? Det er gåden, som vi håber på at knække.

Morten er ansvarlig for firmaets administrative og økonomiske drift, så hans kolleger kan lægge deres kræfter i køkkenet. Han har baggrund som IT-projektleder i Siemens Gamesa og EnergiNet, en kandidatgrad i Økonomi og en Masters i Marketing. Hans arbejdsplads, Nordic Food Service, har til huse i Vejle og leverer kantinedrift og catering til erhverv og større arrangementer. Frokostordninger er en grundpille i deres forretningsmodel. “Vi er ikke de billigste, overhovedet ikke,” forklarer Morten. “Vi er heller ikke de dyreste, men vi ligger over middel, og vi leverer en rigtig høj kvalitet.”

Firmaet blev stiftet af Simon og Mette Tinggaard, begge uddannede som kok. De står stadig med fagligheden og nytænkningen i madlavningen. Det erhvervsøkonomiske arbejde sidder Morten med, omgivet af mel og gule ærter på sin plads på førnævnte tørlager. Han siger, “Vi supplerer hinanden rigtigt godt på de punkter.”

Nordic Food Service startede som Tinggaard Food i 2015, som et kokkepars bijob. I dag er dets årlige omsætning 9 millioner. Og det er derfor at Morten håndterer virksomhedens finanser fra et lagerrum: det er det eneste sted der er plads. Nordic Food Service er i rivende vækst.

Væksten er der; kunderne kommer, men flaskehalsen er kapacitet i køkkenet. Ikke kun med hensyn til hvor man skal putte Morten, men også for eksempel med at få maden kølet hurtigt nok ned, i forbindelse med virksomhedens forpligtelse til fødevaresikkerhed. Nordic Food Service har for nyligt skaffet en 40-fods kølecontainer for at følge med. Planen er indenfor to år at bygge et nyt industrikøkken, med betydeligt mere plads til at vokse.

Mens Mette og Simon skaber en mad der gør hverdagens frokost en nydelse, kommer Mortens ledererfaring indenfor IT deres fælles køkkenfirma til gode. Jeg tror at tre faktorer har drevet Nordic Food Services heftige upscalingproces:

  • Kvaliteten som køkkenet leverer.
  • Mortens digitaliserings-initiativer.
  • Og noget tredje: Mortens samspil med kunderne.

At det første skaber grobund for vækst er en selvfølge. I dette blogoplæg vil vi undersøge de to sidste. Tænk på dem som en intern og en ekstern vækstkilde, fordi når der skal vækstes skal hele gesjæften være med.

Der er indkøbt iPad-handsker til køkkenpersonalet, sådan at de kan arbejde ud fra en tablet-computer der giver samlet overblik over ordrer og arbejdsopgaver. Et andet at de projekter Morten har søsat er et aggressivt marketingpush på Facebook. 30% er betalt promovering, resten organisk marketing, dvs. det samme som os fra ORDR laver med denne blog. Prøv ORDR for fa’en, det er en fantastisk værktøjskasse til dit køkkens digitaliseringsproces. Morten, Mette og Simon gjorde det, og nu tjener de 9 millioner om året!

Jeg synes godt at jeg tør være lidt sælgende her. En af de ORDR-funktioner som Morten, Mette og Simon gør brug af er deres firmas online bestillingsportal. Her kan de frokostansvarlige hos deres kunder – eller de spisende medarbejdere selv – selv bestille den frokost de ynder. De giver køkkenfirmaet bedre viden om hvad deres kunder ønsker, og deres kunder får det de faktisk spiser. Resultatet er bedre service og mindre madspild.

En anden ORDR-funktion som Morten har indført i sit firmas digitaliseringsproces er dets evne til at udprinte etiketter til at klistre på leveringskasserne. Systemet holder styr på hvem der skal leveres til og hvad de skal have, sådan at processen tager ét klik om dagen. Funktionen gør det simpelthen nemmere at levere det rette til de rette uden fejl.

Lad os nu gå fra firmaets arbejdsgang indadvendt til det udadvendte: Nordics filosofi om kundepleje. I vores interview med Morten beretter han om en kunde der havde haft fire forskellige frokostleverandører på 9 måneder. Efter at de fandt Nordic Food Service har de været faste kunder i årevis. Så hvad er det der skal til som frokostleverandør for at skabe glade, trofaste kunder?

I vores sidste blogopslag undersøgte vi hvordan Morten fra Nordic Food Service brugte digitalisering til at vækste sit food service-firma. Det giver os en brik i et større puslespil, denne brik internt for virksomheden. I artiklen som du læser nu ser vi på en udadrettet vækstfaktor: Mortens tilgang til kundepleje.

“Det handler om sparring med kunden.” —Morten

Den store udfordring med nye kunder, forklarer Morten, er at de frokostansvarlige ofte ikke ved hvad deres medarbejdere vil have, eller hvis ønsker ikke svarer til det køkkenet er opsat til at producere, eller ikke efterspørger Nordic Food Services høje kvalitetsniveau. “Få dem kørt i dialog om hvad de rent faktisk gerne vil have,” fastslår han. “Udfordr dem på deres tankegang, så de egentligt får noget, de synes om, så de ikke bare får en frokostordning,” – men præcist den frokostordning de bliver glade for.

Når Nordic Food Service leverer mad, henter de også servicen fra deres seneste levering, rengjort fra kundens side. Det har som fordel at brugte skåle og serveringsfade ikke står og bliver ulækre henover weekenden. Det betyder dog også at køkkenet ikke får indsigt i hvad der bliver spist – Nordic Food Service’s personale får ikke resterne at se. At gøre sig erfaringer med hvad en given kunde efterspørger kræver løbende samtale med dem.

Helt konkret opererer Nordic Food Service med en indkøringsuge, hvor de sporer sig ind på hvad og hvor meget de spisende sulter efter. For produktionsvirksomheder betyder det for eksempel normalt kød, sovs og kartofler – og det i anstændige mængder for fysisk arbejdende folk. Man kan dog ikke bruge stereotyper som sin eneste ledetråd. I interviewet beretter Morten om et smedefirma befolket af storspisere af yndige salater. Efter opstartsfasen kører firmaet tilbagevendende sessioner hvor de følger op på samarbejdets gang.

Kunder bør ikke ses som sparegrise at smadre og plyndre, for det kan man kun gøre én gang. De store penge er i kunder der kommer igen og igen, og sådanne høster man ved at tilbyde præcist hvad de er på jagt efter. Det er filosofien og organisationskulturen i Nordic – og i øvrigt, som jeg ser det, også her i ORDR.

Hvis en gourmet-frokostordning lyder som noget for dit firma, og det befinder sig i Trekantsområdet, så tag et kik på Nordic Food Service. De tilbyder både levering fra eget køkken og kantinedrift på dine præmisser. Indkøringsugen som jeg nævnte tidligere? Den er fuldt uforpligtende: den handler ikke kun om forventningsafklaring, men er også en mulighed for at se hinanden an.

Du kan også dyppe tæerne i ORDR-universet ved at lytte til ORDR Talks, vores podcast der handler om Danmarks køkken- og kantinebranche. Et af afsnittene er et interview med Morten, som går i dybden med hvad jeg har skrevet om her.

 

Hør interviewet på: